Možnosti reklamy na internetu se proměňují a vyvíjí prakticky neustále. V posledních letech přišly největší změny s rostoucí popularitou sociálních sítích. Ještě před nedávnem byly hlavní metodou linkbuildingu záložkovací služby, jako např. www.reddit.co, www.linkuj.cz a podobné stránky. V dnešní době se však marketéři a SEO specialisté zaměřují především na sociální sítě. Rovněž ve firmách, kde se ještě nedávno utrácely obrovské částky za PPC reklamu, se nyní rozpočty investují spíše do inzerce na těchto sítích.
V čem jsou nové formy reklamy tak výjimečné a proč se jim vyplatí věnovat pozornost? Připravili jsme pro vás několik cenných rad, jež posunou vaše smýšlení při využívání komunikačních sítí tím správným směrem.
Co jsou vlastně sociální sítě?
Facebook, Instagram, Twitter či YouTube, to jsou sítě, které snad všichni známe a pravděpodobně i používáme. Slouží k setkávání lidí po internetu, komunikaci, ale také ke sdílení zážitků a obsahu. Fungují na základě interakce mezi lidmi v reálném čase. Původně byly určeny k „setkávání se“, chatování a diskutování. Nyní nám poskytují nejen možnosti komunikace, ale představují určitý zdroj zábavy. Mnozí z nás na nich tráví spoustu svého volného času. Kupříkladu sdílejí své zážitky, zkušenosti, pocity a názory s celým světem, nechávají nahlédnout do soukromí, hrají hry se svými přáteli i zcela cizími lidmi, hojně využívají platformy Messengeru, sledují profily ostatních uživatelů a různých firem, jež mohou také hodnotit, komentovat apod.
Marketingoví specialisté nahlížejí na sociální sítě z jiného pohledu. Tím, jak se zde soustředí miliardy lidí, nabízí obrovský potenciál pro propagaci e-shopů, webových stránek, firem a optimalizaci vlastního obsahu. Dnes tvoří nedílnou součást firemního PR. Hlavním cílem komunikace na těchto kanálech je vytvořit se svými a potenciálními zákazníky ty nejlepší vztahy, pozitivně zapůsobit na jejich emoce a samozřejmě také zvýšit zisky z podnikatelské činnosti.
Proč se vyplatí být na sociálních sítích aktivní?
Důvodů, proč být aktivní na sociálních sítích, je velké množství. My jsme pro vás vybrali 4 nejzajímavější a nejracionálnější z nich.
1) Na sociálních sítích je velké množství uživatelů
Sociální platformy zažívají své zlaté období. Jen na Facebooku je v současné době aktivních 4,8 milionů českých uživatelů, což je téměř 50 % populace! Díky vhodné kombinaci sociálních sítí, jenž můžete v rámci firemní propagace využívat navíc, lze oslovit široké spektrum lidí. Navíc jsou některé cílové skupiny natolik specifické, že byste se k nim za jiných okolností dostávali pouze stěží.
2) Sociální sítě nevyžadují vysoké investice
Pokud na inzerci na sociálních sítích nemáte rozpočet, pak to neznamená, že zde nemůžete uspět. Zatímco u PPC vás žádné či jen malé investované finanční prostředky prakticky vyřadí ze hry, na těchto sítích si uživatele můžete získat i vhodnými příspěvky. Pakliže se rozhodnete pro placenou inzerci, správně nastavená reklamní kampaň vás může stát jen velmi malé částky a stále může být efektivní.
3) Sociální sítě podpoří prodeje a zafungují i v rámci SEO
Chcete zvýšit povědomí o značce, navýšit počet prodejů nebo intenzivně pracujete na faktorech optimalizace pro vyhledávače (SEO)? Pak si založte účet na relevantní sociální síti, skrze kterou budete moci upevnit svou značku. Spojte ji například se specifickým tónem komunikace či grafickým stylem. Takto lze návštěvníky poslat přesně tam, kde je chcete mít, například do určité kategorie zboží a zvýšit tak pozici ve vyhledávačích. Moc krátkých příspěvků doplněných o obrázky a emotikony je opravdu silná. Doporučujeme však předem promyslet, jaký tón komunikace zvolíte. Jakmile se pro nějaký rozhodnete, měli byste se jej držet.
4) Sociální sítě jsou místem pro komunikaci
Webová stránka je z hlediska obsahového marketingu skvělá, nicméně neosobní. E-mail zase moc formální. Pokud chcete s uživateli komunikovat rychle v reálném času a dodat příspěvkům přátelský a osobní nádech, je využití Facebooku, Instagramu či tweetů (tak se říká příspěvkům na Twitteru) ideální způsob.
Jaké formy reklamy můžete využívat?
Možností reklamy a placené propagace na sociálních sítích je celá řada. Nejvíce pozornosti však v současné době budí ty facebookové a instagramové. Druhá zmíněná varianta je u nás docela novinkou, kterou se firmy i specialisté prozatím učí používat. Reklama na Facebooku je oproti tomu již evergreenem. Vyzkoušeným, fungujícím a efektivním.
Facebookové reklamy
Facebook nabízí více druhů reklam. Mezi ty nejznámější patří standardní Facebook Ads, tedy krátké, textové či obrázkové inzeráty a Sponzored Stories umožňující podpořit konkrétní příspěvek. Novinkou v oblasti reklamy na této sociální síti jsou tzv. Facebook Lead Ads. Tímto způsobem je možné od osloveného uživatele sbírat určitá data, např. kontakt apod. Placenou reklamou tak lze uskutečnit celou škálu vašich cílů, od získání více lajků u příspěvku, přes nalákání uživatelů na své stránky, povzbuzení ke koupi daného produktu, až po získání kontaktních dat atd. Navíc máte možnost díky tzv. Facebook pixelu dokonale propojit webové stránky s reklamami, ať už při cílení na návštěvníky webu či sledování všech možných konverzí na stránkách.
Instagramové reklamy
Reklamy na Instagramu jsou proti facebookovým poměrně specifické. Na rozdíl od jejich facebookové sestřičky se u nich nemusíte trápit s textem, neboť jsou tvořeny zejména obrázkem, případně videem a možností, kam dále poslat uživatele. Jsou tedy podstatně skromnější. I v tomto případě můžete využít různá nastavení interakce, jako jsou kliknutí na web, vyzvání k instalaci mobilní aplikace či zhlédnutí videa. Výborně se hodí především k propagaci brandu firmy.
Nyní již máte základní informace o tom, jak sociální sítě a propagace na nich fungují. Chcete se ale o reklamách dozvědět více, využít jejich potenciál a začít je reálně využívat i pro váš projekt nebo podnikání? Stáhněte si náš bonusový obsah: Tipy na reklamy, jenž fungují a jak je nastavit.
Zdroj ilustrační fotografie: Pixabay.com